
DISCUSSION

Conflict of interest and bias in publication

RUTH MACKLIN

Author: Department of Epidemiology and Population Health. Albert 
Einstein College of Medicine, 1300 Morris Park Avenue, Bronx, NY 
10461,USA – Ruth Macklin (ruth.macklin@einstein.yu.edu), Professor of 
Bioethics.

To cite: Macklin R. Conflict of interest and bias in publication. Indian J Med 
Ethics. 2016 Oct-Dec;1(4)NS: 219-22.

Published online on August 8, 2016.

© Indian Journal of Medical Ethics 2016

In his excellent article about commercial conflict of interest 
(1), Mark Wilson quotes Dennis Thompson, a political 
scientist who provided a searching analysis of the concept of 
conflict of interest (CoI).  Using Thompson’s analysis, Wilson 
writes: “Determining whether factors such as ambition, the 
pursuit of fame and financial gain had biased a judgment 
was challenging. Motives are not always clear to either the 
conflicted party or to an outside observer.”  In this commentary, 
I aim to broaden the discussion beyond the narrowly 
commercial aspects of CoI. I argue that bias can be introduced 
in major scientific journals by the editors’ choices and policies. 
The context is a controversy that erupted in 2013 over the 
adequacy of informed consent in a clinical trial involving 
extremely premature infants. In this, as in Wilson’s example, the 
players included the New England Journal of Medicine (NEJM), 
as well as the highest officials of the US National Institutes of 
Health (NIH). 

The SUPPORT controversy

The controversy focused on the ethics of informed consent 
for a study researching treatments for extremely premature 
newborns. The study, called SUPPORT, was carried out between 
2004 and 2009. It compared different oxygen levels given to 
the newborns in an attempt to determine the optimal level for 
this high-risk group. The results of the study were published in 
the NEJM in 2010 (2).The Office of Human Research Protections 
(OHRP), a federal agency for oversight, criticised the informed 
consent forms for the research carried out in more than 20 
neonatal intensive care units in prestigious university medical 
centres in the US (3).The OHRP imposed a mild sanction on 
the University of Alabama at Birmingham, the lead institution 
coordinating the SUPPORT trial, claiming that the consent 
documents failed to properly disclose the risks posed by the 
research to the infants involved in the study. In response, 
the NEJM published four articles defending the consent 
documents and chastising the OHRP for “overreaching” itself 
by sanctioning the lead institution.  With some apparent 
reluctance, the journal published one article that agreed with 

the OHRP’s contention that the consent forms were flawed and 
also defended the OHRP’s role in sanctioning the investigators.

The first article that appeared in the NEJM was authored 
by two bioethicists, Magnus and Caplan (4). They began 
by defending the importance of the type of study being 
conducted by SUPPORT – a trial of the comparative 
effectiveness of two different treatment regimens that were 
allegedly the “standard of care” in neonatal intensive care 
units in the US.  At the time that the article was written, there 
was no ethical controversy on the methodology of the trial 
or on whether the two treatment regimens were actually the 
“standard of care”. [Controversy arose over the latter aspect 
later and an empirical study documented the fact that one 
of the two treatment arms of the trial was very rarely used in 
neonatal intensive care units (5)]. Magnus and Caplan wrote: 
“With regard to SUPPORT, the OHRP is asking that research 
be described as riskier than it really is and is suggesting 
that the parents were duped into enrolling their frail infants 
in dangerous research. Not only is that not true, but it also 
poses substantial risk to the conduct of valuable comparative 
effectiveness research.” It is worth noting that Magnus is on the 
faculty of Stanford University, which was one of the SUPPORT 
trial sites.

The second article in the NEJM on this controversy was an 
editorial authored by Jeffrey M Drazen, the journal’s Editor-
in-Chief, and colleagues (6). The editorial began with a heart-
rending account of the death of the premature baby of 
President John F Kennedy back in 1963. The authors then 
addressed the reader as if the reader had just given birth to a 
premature baby with lung disease, just like Kennedy’s baby. The 
gist of the editorial, like that of Magnus and Caplan’s article, 
was a strong defence of the importance of research. It ended 
with this statement: “We are dismayed by the response of the 
OHRP and consider the SUPPORT trial a model of how to make 
medical progress.”

Two weeks later, two more pieces appeared in the NEJM. One 
was a long letter signed by 46 bioethicists and paediatricians 
(7), while the other was an article by three top officials at the 
NIH, including Francis S Collins, the NIH Director, and Alan E 
Guttmacher, the head of the NIH Institute of Child Health and 
Human Development, which sponsored the SUPPORT study 
(8). Like the first two articles, these two upheld the importance 
of studying extremely premature newborns, lamented the 
damage that the OHRP’s action could do to future research, 
and defended the wording of the consent forms because the 

Indian Journal of Medical Ethics Vol I No 4 October-December 2016

[ 219 ]



procedures in the research were all “standard of care” for these 
patients.

There is nothing wrong with the heads of agencies or 
organisations defending an activity they have conducted 
or sponsored, especially in the face of criticism. That is an 
acceptable exercise of freedom of speech and the right to 
publish, so long as the publication does not constitute slander 
or libel. Interestingly, it is evident that Collins had been in 
touch with Drazen, the editor of the NEJM, about this matter. 
In an e-mail message dated June 4 (obtained through the US 
Freedom  of Information Act), sent to colleagues in the NIH and 
officials from the Department of Health and Human Services, 
Collins wrote: “This all seems to be coming together well. 
Thanks for everyone’s hard work. NEJM has confirmed that they 
will post the NIH essay at 5 PM on Wednesday.”  The next day, 
the NIH authors’ article, “In Support of SUPPORT– A View from 
the NIH”, was published in the NEJM (8).

Remarkably, in the CoI disclosure form required to be filled 
in by the authors, Doctors Hudson, Guttmacher and Collins 
answered “no” to all conflict of interest questions, including: 
“Are there other relationships or activities that readers could 
perceive to have influenced, or that give the appearance of 
potentially influencing, what you wrote in the submitted 
work?” (The CoI disclosure forms submitted by authors are 
made available by the NEJM on request.)  In contrast, Benjamin 
Wilfond, the lead author of the letter signed by the bioethicists 
and paediatricians, reported receiving a grant from the NIH 
related to the SUPPORT study. Some of his co-authors also 
reported working at sites that participated in SUPPORT, and 
having relationships with the National Center for Advancing 
Translational Sciences and the NIH, among others (9). 

After these articles were published in the NEJM, I and two 
colleagues, to whom I had recently been introduced in 
connection with the SUPPORT controversy, took up the other 
side of the issue.  Lois Shepherd, Alice Dreger and I examined 
the OHRP’s determination letter to the researchers, the NIH-
sponsored research protocol for the study, and all the consent 
forms used by the medical centres where the research was 
conducted.  We found that those consent forms were uniformly 
flawed.  They failed to disclose the foreseeable risks of the 
study that the parents of the premature infants should have 
been told about before deciding to enter their babies in the 
study. Working together, the three of us began to round up 
bioethicists and other scholars willing to sign a letter to the 
NEJM, countering the claims made by the 46 bioethicists in the 
latest salvo.  In the end, our letter opposing the one by the first 
group of bioethicists was published in the NEJM and had 45 
signatories (10).

The struggle to publish in the NEJM1

However, getting our one-page letter published in the NEJM 
was no easy task.  The first hurdle was what to call the piece. It 
seemed appropriate to seek publication in the same category 
as the one in which the letter by Benjamin Wilfond, the lead 
author, and the 45 others who had defended the SUPPORT 

consent forms and criticised the OHRP for “overreaching” 
had appeared (7).  That letter appeared in the journal under 
the heading “Correspondence”. We decided to submit a letter 
similar to the one written by Wilfond and colleagues. On June 
13, 2013, I wrote the following letter of inquiry to the editor of 
the NEJM.

Dear Dr Drazen,

We have drafted a letter to the editor in response to the 
Commentary by Benjamin S. Wilfond, which was signed 
by a group of bioethicists and pediatricians and published 
online June 5, 2013.  We note that instructions for letters to 
the editor say that “Letters in reference to a Journal article 
must not exceed 175 words (excluding references)…
Letters not related to a Journal article must not exceed 400 
words (excluding references).”   Since our letter is related 
to a previously published letter to the editor, and not to 
a Journal article, we are uncertain whether our letter 
may exceed the 175-word limit.   We note further that the 
Wilfond et al letter contained 528 words. Therefore, we 
respectfully request that our letter, with a word count 
equivalent to that of the published letter, be considered for 
publication. 

The instructions also say that a letter can be signed by no 
more than three authors.   In addition to Dr Wilfond, who 
signed the published letter, 45 other names appear at the 
end of the letter.  We have obtained an equivalent number 
of signatures from prominent bioethicists, physicians, 
law professors, and scholars in allied fields.   Although 
the undersigned are the three authors of our letter, the 
additional signatures represent individuals who endorse 
the contents of the letter.   They have all declared no 
conflict of interest.

We would be grateful for a response to this query so that 
we may submit our letter within the three-week period for 
responses.

Later the same day, the editor replied: 

Dear Professor Macklin,

We consider the Wilfond letter to be a publication; our 
policy concerning a 175 word limit for letters applies.

Best,

jmd

After consulting Dreger and Shepherd, I wrote back to Dr 
Drazen, thanking him and saying, “We will submit our article as 
a publication.”  His reply to my letter was: 

Dear Professor Macklin,

Just to be sure I was clear.  Your letter to the editor will be 
about the Wilfond letter and limited to 175 words.

We look forward to your submission.

Best,

Jmd

Indian Journal of Medical Ethics Vol I No 4 October-December 2016

[ 220 ]



This was not acceptable. Now what to do?  We consulted again. 
Lois Shepherd wrote:  “Their letter starts ‘To the editor’ and is 
published under ‘Correspondence’.   So, it seems we don’t care 
what they call it, we just want them to publish it.”  Alice Dreger 
added: “I think Lois is right –tell him we’d like to know how 
theirs was categorised and we’ll take that category.”

The next day, the three of us signed and sent the following 
letter to Dr Drazen:

Dear Dr Drazen,

We have considered your reply to our query about 
publication.   We are rather troubled by your response 
to our request to publish our view (and that of the many 
other bioethicists, physicians and other scholars who 
have agreed to join us as signatories) with equal space 
given to the initial Wilfond letter. You mentioned that 
the Wilfond letter signed and published in the NEJM was 
not, in fact, a letter. Because it was published under the 
heading ‘Correspondence’, was addressed ‘To the Editor’, 
and contains an equivalent word count and number of 
signatories, we do not see how it differs materially from 
our letter, other than that ours represents a differing 
opinion.

We would like to give you another chance to accept our 
letter.   If we do not publish it with NEJM, we will certainly 
publish it elsewhere.  Your denial of the request for equal 
space can only be seen as a suppression of viewpoint in 
the light of the following: that your journal published the 
original SUPPORT study results, an editorial defending the 
informed consent documents, the Wilfond letter, and a 
commentary by NIH officials defending the study’s consent 
process, all without significant publication of contrary 
viewpoints. 

We hope you will reconsider your initial decision regarding 
publication of our letter.

The editor replied the same day, saying:

Dear Dr Macklin,

We consider the Wilfond piece an article.  Our policies are 
firm on this matter.

Best,

Jmd

After this response, we went back and forth trying to decide 
what our next step should be.  We agreed that the best strategy 
would be to simply ask outright under what category the 
Wilfond article was published and request that our piece be 
published in the same category.  There was a catch, however.  
As already noted, a letter to the editor must not exceed 
175 words and may refer to articles published in the NEJM.  
However, an article (or letter) in the 400-word category may 
not have references to articles previously published in the 
journal.  This latter restriction meant that we could not refer 

to the Wilfond article – at least directly – in our piece.   After 
considerable strategising, we decided to let the matter rest 
over the weekend and on Monday morning (June 17), I sent 
the following e-mail message to Dr Drazen.

Dear Dr Drazen,

We’ve become aware there may be a misunderstanding 
in our communications.  We propose to submit a general 
letter (“article”) agreeing with the OHRP’s determination 
that the SUPPORT consent documents were flawed.   It 
will not reference a prior publication by the Journal.   It 
will be under 400 words.   The only remaining question 
about submission, then, would be whether the Journal 
will include the 40+ signatures of a number of prominent 
bioethicists, physicians and law professors who agree with 
the contents of the article (letter).   We assume that will 
not be a problem, since this was permitted for the Wilfond 
article.  Please advise as to this last point, as we would like 
to move forward with submission soon.

Thank you.

In his reply, which arrived the same day, the editor said:

Dear Professor Macklin,

Your proposal is acceptable.

On June 20, we received an e-mail accepting our piece, worded 
as follows: “I am pleased to inform you that your Letter to the 
Editor entitled, ‘The OHRP and SUPPORT: another view’, has 
been accepted for online-only publication in edited form at 
NEJM.org.”

Thinking this was the end of the process, we made sure that 
everyone who signed the letter submitted conflict of interest 
forms and consent to publish. I received a PDF file of the article 
in the form in which it was to be published. To my surprise, 
in addition to the references we provided, none of which 
mentioned the articles previously published in the NEJM on 
SUPPORT, there were now references to the editorial by Drazen 
and colleagues (6), the article by Magnus and Caplan (4), the 
letter by Wilfond and colleagues (7), and the one by Francis 
Collins and his two senior colleagues from the NIH (8) – all 
of which had been published previously in the journal.  This 
clearly violated the journal’s own policy.  At this late stage, I 
was dealing with the copyeditor by telephone, clearing up 
some details.  When I pointed out that those citations had 
not been there in the manuscript we had submitted and that 
the journal’s rule precluded including such references, the 
copy editor replied that it was one of the top editors who 
had insisted on putting in those citations. I said we wanted 
to ensure that the editors knew that we had not made those 
references, and she said, “It came from the very top.” I replied 
to the copy editor by e-mail as follows: “My co-authors and I 
are quite disappointed about the addition of the four citations 
and the associated sentence.   I know you said the decision 
was made by the top editors, but my co-authors believe it 
changes the content of what we wrote originally.  We played 

Indian Journal of Medical Ethics Vol I No 4 October-December 2016

[ 221 ]



by the rules, but it appears that the rules have changed.”  
The copy editor’s reply was: “I forwarded your message to 
the editor who had requested the addition.   We have now 
deleted ‘recently discussed in the Journal’ and have deleted 
references 1 to 4 (leaving, now, only the former reference 5, 
which is now reference 1).”   As it turned out, the editors still 
could not resist referring in some manner to the previously 
published articles in the NEJM. Using the prerogative of 
the editor of a journal, they added an “Editor’s note” that 
referenced all four of the articles. 

Non-financial CoI

This saga clearly illustrates how powerful figures can influence 
publications in highly reputed scientific journals. Top figures at 
the NIH – the Director, Collins, and the Deputy Director, Hudson 
– and the head of the institute that sponsored the SUPPORT 
study, Guttmacher, had a strong interest in defending the study. 
All Collins had to do was to get in touch with the editor of the 
NEJM and prompt publication would be virtually guaranteed.  
It must be recalled that these three authors answered “no” to 
all of the conflict of interest questions on the CoI form.  For 
Drazen, the Editor-in-Chief, the journal’s reputation was at 
stake. The NEJM had published the results of the SUPPORT 
clinical trial (2).  If the trial was determined to be unethical 
in some way, even if only in terms of inadequate informed 
consent documents, it would reflect adversely on the journal. 
According to international standards, the publication of 
unethical research is unacceptable. Drazen had also defended 
the consent forms in the SUPPORT study in his editorial, 
thereby putting his own views on the line.

What has been described above raises the question of a 
reputed journal’s ability to bias its readers by the sheer 
number of publications on one side of a controversial issue. 
Two articles in support of SUPPORT were opinion pieces, 
published in the journal’s “Perspectives” section.  A third was 
the editorial written by the Editor-in-Chief.  The fourth was 
the “Correspondence” authored by Wilfond and colleagues, 
which was supported by many prominent bioethicists. The 
only published piece on the other side of the controversy 
was the one by Macklin and colleagues, and that letter was 
published online only; it did not appear in the printed version 
of the NEJM. The top editors ended up referencing the four 
published articles that defended SUPPORT and criticised the 
OHRP, thereby finding a way around the rule that prohibited 
our correspondence from referencing articles published in the 

journal. Although this sort of potential bias does not constitute 
a direct conflict of interest, it may very well fall into another 
ethically suspect category: publication bias.

Note
1 	 The paragraphs describing my communications with the NEJM are 

excerpted and slightly adapted from my chapter, “Working with 
Public Citizen”, to appear in Baylis F, Dreger A (eds), Bioethics in Action 
(Cambridge University Press, forthcoming).

References

1. 	 Wilson M. The New England Journal of Medicine: commercial conflict of 
interest and revisiting the Vioxx scandal [Internet]. Indian J Med Ethics. 
Published online on June 15, 2016 [cited 2016 Jul 8]. Available from 
http://ijme.in/index.php/ijme/article/view/2407/4974 

2.	 SUPPORT Study Group of the Eunice Kennedy Shriver NICHD Neonatal 
Research Network,  Carlo WA,  Finer NN,  Walsh MC,  Rich W,  Gantz 
MG, Laptook AR, Yoder BA, Faix RG, Das A, Poole WK, Schibler K, Newman 
NS, Ambalavanan N, Frantz ID 3rd, Piazza AJ, Sánchez PJ, Morris BH, Laroia 
N, Phelps DL, Poindexter BB, Cotten CM, Van Meurs KP, Duara S, Narendran 
V, Sood BG, O’Shea TM, Bell EF, Ehrenkranz RA, Watterberg KL, Higgins RD. 
Target ranges of oxygen saturation in extremely preterm infants.  N Engl 
J Med. 2010;362(21):1959–69. doi: 10.1056/NEJMoa0911781.

3.	 OHRP Determination Letter to UAB, March 7, 2013[cited 2016 Jul 8].  
Available from:http://www.hhs.gov/ohrp/sites/default/files/ohrp/
detrm_letrs/YR13/mar13a.pdf

4.	 Magnus D, Caplan AL. Risk, consent, and SUPPORT. N Engl J Med. 
2013;368(20):1864–5. doi: 10.1056/NEJMp1305086. 

5.	 Cortés-Puch I, Wesley RA, Carome MA, Danner RL, Wolfe SM, Natanson C. 
Usual care and informed consent in clinical trials of oxygen management 
in extremely premature infants.  PLoS One.2016;11(5):e0155005. doi: 
10.1371/journal.pone.0155005. eCollection 2016[cited 2016July8]. 
Available from: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0155005.

6.	 Drazen JM, Solomon CG, Greene MF. Informed consent and SUPPORT. N 
Engl J Med. 2013;368(20):1929–31. doi: 10.1056/NEJMe1304996. 

7.	 Wilfond BS,  Magnus D,  Antommaria AH,  Appelbaum P,  Aschner 
J,  Barrington KJ,  Beauchamp T,  Boss RD,  Burke W,  CaplanAL,Capron 
AM,  Cho M,  Clayton EW,  Cole FS,  Darlow BA,  Diekema D,  Faden 
RR,  Feudtner C,  Fins JJ,  Fost NC,  Frader J,  Hester DM,Janvier A,  Joffe 
S,  Kahn J,  Kass NE,  Kodish E,  Lantos JD,  McCullough L,  McKinney R 
Jr,  Meadow W,  O’Rourke PP,  Powderly KE,Pursley DM,  Ross LF,  Sayeed 
S, Sharp RR, Sugarman J, Tarnow-Mordi WO, Taylor H, Tomlinson T, Truog 
RD,  Unguru YT,  Weise KL,  Woodrum D,  Youngner S.The OHRP and 
SUPPORT. N Engl J Med. 2013;368(25):e36.doi: 10.1056/NEJMc1307008.

8.	 Hudson KL, Guttmacher AE, CollinsFS. In support of SUPPORT—a 
view from the NIH. N Engl J Med.  2013;368(25):2349–51.  doi:  10.1056/
NEJMp1306986.

9.	 Neale T. NIH backs consent process in preemie SUPPORT trial. Med 
Page Today, June 6, 2013[cited 2016July8]. Available from: http://www.
medpagetoday.com/publichealthpolicy/clinicaltrials/39682

10.	 Macklin R,  Shepherd L,  Dreger A,  Asch A,  Baylis F,  Brody H,  Churchill 
LR,  Coleman CH,  Cowan E,  Dolgin J,  Downie J,  Dresser R, Elliott 
C, Epright MC, Feder EK, Glantz LH, Grodin MA, Hoffman W, Hoffmaster 
B, Hunter D, Iltis AS, Kahn JD, King NM, Kraft R, Kukla R, Leavitt L, Lederer 
SE, Lemmens T, Lindemann H, Marshall MF, Merz JF, Miller FH, Mohrmann 
ME, Morreim H, Nass M, Nelson JL, Noble JH Jr, Reis E, Reverby SM, Silvers 
A, Sousa AC, Spece RG Jr, Strong C, Swazey JP, Turner L. The OHRP and 
SUPPORT: another view. N Engl J Med.  2013;369(2):e3. doi: 10.1056/
NEJMc1308015.

Indian Journal of Medical Ethics Vol I No 4 October-December 2016

[ 222 ]




